Net over het randje - Reisverslag uit Monze, Zambia van Kim Linde - WaarBenJij.nu Net over het randje - Reisverslag uit Monze, Zambia van Kim Linde - WaarBenJij.nu

Net over het randje

Blijf op de hoogte en volg Kim

11 April 2014 | Zambia, Monze

De dag voor roos haar BBQ!

Eerst dachten we lekker in de tuin te gaan zitten, en roos ging dit wel even schoonmaken. Al snel werd er gegild, dus wij dachten roos is opgegeten door een cobra!!! mirte sprintte zo snel ze kon naar achteren en vond daar roos met een big smile, moet je kijken!!! een net vervelde slangenhuid! Roos vond dit zo interessant dat ze het mee naar voren nam en aan de tuinman vroeg, van welke slang is dit? hij dacht waarschijnlijk wat zijn die muzungus voor een mongolen? en moest er wel om lachen.

Roos heeft deze souvenir aan de deur gehangen, voor onze ongenodigde gasten. Toen was het eindelijk tijd voor de langverwachtte bbq, waar mirte en ik wel veel zin in hadden! vleees!! maar roos iets minder aangezien die niet echt een vleeseten is.

We gingen weer naar de campsite en hebben daar heerlijk gegeten. Als toetje hadden we cake en zongen we met ze alle voor roos.

HAPPY B-DAY roos en britt!

Weer tijd om te werken vandaag, en al snel werd het plan gewijzigd want roos en ik gingen even mee naar het nieuwe centrum. Met de meest volgepropte auto reden we naar het centrum, en het ziet er super mooi uit! We werden al snel aan het werk gezet, dus hebben we de werkzaamheden maar zo snel mogelijk uitgevoerd.

In de middag was het tijd voor de focusgroep!

Aangezien theresa niet heel goed is met de regie uit handen geven, had ze stiekem iemand van het management gestuurd, maar die wilde we er niet bij hebben, dus die hebben we subtiel weggestuurd.

De focusgroep ging erg goed!

Ondertussen is er nog steeds geen stroom... en moeten wij ons maar eens gaan installeren zoals theresa dit zo leuk verteld...

Weer een werkdag, en al snel verveelden we ons, dus gingen mirte en ik naar het dorp lopen. En op de terugweg kregen we een lift van chris.

Alle bazen van theresa zijn ook aangekomen, en jezus wat zijn dit bijzondere mensen...

We kregen toch nog een loge, en gelukkig was dit geen geiten wollen sok! maar een normaal persoon!

Midden in de nacht ging de stroom ineens weer aan, en kort daarna dacht er een man laat ik eens de stalen frame van buitenuit open te maken, want dat doe je natuurlijk altijd....kneus

Toen toch nog in slaap gevallen na het uitstaan van doodsangsten.

DE dag van de opening!!! Iedereen was heerlijk gestresst en druk bezig.

Toen kwam onze beruchtte inbreker langs en vertelde leuk dat hij gestuurd was door moe, mirte woedend ! en heeft dit even goed duidelijk gemaakt aan moe.

De man in kwestie zou nooit zijn excuses aanbieden want hij had tenslotte NIET EXPRES open gemaakt vanuit de buitenkant….

wij wachten op een lift... en wachten...

Toen kwam titus, en die ging ons wel even brengen, nadat hij eerst het tuintje van moe overreed en moe hem had uitgescholden rende hij naar de auto en scheurden we hard lachend weg!

Alles was uit de kast getrokken wat een geld zat erin zeg!

Alle hoge piefen en bijzondere bazen van theresa kwamen bijeen en kon de opening beginnen.

Wij hadden weer een prive fotograaf en hebben we dus weer de beste foto's! De preken/speeches die gegeven werden waren wel erg lang en al snel waren we er klaar mee. Onze loge lulde alles aan elkaar en deed dit geniaal, de ene opmerking na de ander volgde elkaar op, en waren alemaal net even over het randje!!

the day after DE grote opening, en de presentatie van het annual report van 2013 werd gegeven, en wij vonden dat wij daar wel bij mochten zijn.

Dus zijn we gezellig bij de geiten wollen sokken gaan zitten.

Elke afdeling gaf een presentatie en er kwamen bijzondere dingen voorbij.

De fysio's doen hier blijkbaar ook aan bezigheidtherapie want er werd leuk verteld dat ze ook aan kaarten deden, maar dat is niet helemaal waar want dat zijn wij! maargoed...

Toen iedereen uitgeluld was ging 1 van de duffe broeders nog even wat vertellen en dat was toch echt wel het toppunt.

Mirte en ik zaten onszelf al de hele tijd op te vreten want wij waren het niet eens met wat er gezegt werd.

EN TOEN...

werd er aan een patient verteld jaa we zijn hier voor jullie, jullie zijn het belangrijkst blablabla.. ondertussen word zo een beetje al het geld dat voor de patienten is bedoelt uitgegeven aan de opening.

En als klap op de vuurpijl werd het volgende gezegt:

jaa wij zouden ook graag willen dat jij (patient) zo kan opstaan en weg kan lopen net als jezus!!! nou volgens mij was jesuz niet verlamd!!

Dat kan je gewoon niet maken.

Nu kwamen we nog eens tot de schokkende conclusie dat de workshop die we volgende week krijgen gegeven wordt door een deel van de geiten willen sokken bende!!! nou ik voel al aankomen dat ik dan ziek ben!! Toen heerlijk gegeten bij dezelfde vreselijke bende van ellende.

Vandaag zouden we met de bus meegaan naar mazabuka, maar we moesten een lift terug. Chris kon ons wel ophalen maar dat werd door madame weer niet goed gekeurd, jullie gaan maar met de bus. iedereen doet dat. Oja en als jullie toch gaan wil je dat de inssurance papaieren voor me ophalen? nou wat denk je zelf!! mooi niet.

DE BITCH, chris had niks te doen en wij moeten met de bus??

Ondertussen was het ook nog een kut weer en koud!!(25 graden) dus wij als inmiddels goed ingeburgerde muzungus hebben ons daar ook op gekleed met lange mouwen, een vest, lange broek en dichte schoenen.

dus gaan we echt niet in de regen lopen! We hebben lekker de verzameling bijzondere gasten uitgezwaaid en zijn blij dat ze bijna allemaal weer opgezout zijn.

Dus weer lekker aan hetonderzoek gewerkt vandaag en we gaan goed vooruit.

Toen werd er ineens aan de deur geklopt, het was titus.

Hij had ons de hele dag niet gezien en wilde zeker weten dat we terug waren uit mazabuka. ZOOO schattig! Dus hebben we nu een Afrikaanse pappa! Dus jullie beste lezers hoeven niet bang te zijn dat we ergens stranden, want titus let goed op ons!

• 11 April 2014 - 19:46

Ingeborg:

Hoiii kimmie
    Wat gaaf weer zeg! En wat super aardig van Titus om
    Jullie in de gaten te houden!!
    En wij de Kenianen maar uitlachen dat ze toen we daar waren dikke jassen en lange broeken aan hadden... Hahah maar jullie doen het zelfde!! En dat bij 25 graden!!
    Dikke kus van ons

• 11 April 2014 - 23:40

Annette:

Hey kimmie,

Leuk weer om te lezen zeg ! Wat een belevenissen allemaal en het koud hebben bij 25 graden hahaha bizar gewoon. Zo aan de verhalen te lezen en op de foto's te zien heb je het onwijs naar je zin!! Gaaf hoor geniet er nog maar even van !!

En is er al een pakketje uit het verre Holland aan komen lopen zo langzamerhand hihi

Liefs, van ons, de leukste familie van zoetermeer xx